mandag 27. februar 2012

Til helga kansje?

Eg har fått fleire spørsmål om
 oppskrift på ostekake.
Laga ei for nokre dagar sidan.
OSTEKAKE
Lag 1 pk sitrongele av 2 1/2 dl vatn.
1 pk Bixit
100 gram smelta smør

Knuskjeksa i ein plastpose.
Bland kjeks med smelta smør.
Ha i springform (utan botn)
 direkte på kakefatet.

Eg brukar ofte paiform.
3 dl lett rømme
120 gram melis
1 ts vaniljesukker
("ekte", eller frøa av ei vaniljestang)

2 pk ananas/mandarin ost (Tine)
3 dl stivpiska fløte.
Bland ostemasse med kremfløte.
Deretter sitrongeleen (nesten tjukna)

Om du ynskjer gele på toppen passar det
 godt med bringebærsmak.
Lag 2 pk bringebærgele av 6-7 dl vatn.
Eller ha over friske bringebær ved servering.
Denne kaka er frisk og god!
♥♥♥

25 kommentarer:

  1. NYDELIG OPPSKRIFT.... TAKK TAKK. TROR JEG MÅ PRØVE DEN EN DAG.
    HA EN FORTSATT FIN UKE. ETTER SNØ I DAG TIDLIG BLE DET REGN IGJEN NÅ I KVELD HER I TRØNDELAG....
    ALTSÅ VÅR I LUFTEN ;-)) LIKER DET!
    ENN HOS DEG?
    VARM KLEM TOVE

    SvarSlett
  2. Så fin blogg!Hittade hit alldeles nyss, kommer gärna tillbaka =) Provar receptet inom kort verkar smaskens! Kram A

    SvarSlett
  3. Uhmmm hvor ser den god ud, jeg elsker ostelagkage :p
    Velbekommen jeanett

    SvarSlett
  4. Wow!!!
    Elsker bloggen din!!
    Den er jo bare sååå fin!!!
    Må legge meg til som følger altså!!
    Dette var helt NydeligFlott!!
    For en herlig stil du har og så vakre bilder!!!!!

    Ønsker deg en strålende aften!! :-)

    SvarSlett
  5. ohhh, nå fikk jeg bare SÅ lyst på ostekake, er jo min favoritt det da.... og den du lager her ser helt ufattelig god ut... hmm, mulig jeg må lage ostekake imorgen ;))

    SvarSlett
  6. Mmmmmm, alltid like inspirerende og sultegivende å besøke deg, vennen:)) Nydelige bilder av et flott kjøkken og en spiselig kake:) Klem

    SvarSlett
  7. ååå du altså.. med disse fristelsene.. nammmmm
    kunne spist opp bildet.
    åå bringebær er min favoritt-bær!!!

    kos deg med en ny ukestart :)

    SvarSlett
  8. Mhmmmm looks great! ;o)

    Bruker du marsipan eller mmf på kakene?

    Klem Simone :o)))

    SvarSlett
  9. Den kaka skal prøves ja, den så nydelig ut:))) Ser du har mange gode oppskrifter som skal prøves fremover, men lurer på om du kunne lagt ut oppskrift på kaka som er på bilde nr.8, og kuvertbrødene på bilde nr.13 på høyre side i billedfeltet på bloggen din. Har lett i arkivet ditt, men kan ikke finne de. Koselig blogg du har, har hengt meg på som følger:)) Ha en fin dag:)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei anonym :)

      Skal sjå om eg får fiksa oppskrifter etterkvart!

      Kjekt at du likar bloggen min :)

      God tysdag ♥

      Astrid

      Slett
  10. Må innrømme at jeg aldri har laget ostekake, men en gang må jo bli den første! Denne oppskriften hørtes aldeles nydelig ut, så den må jeg prøve! Nydelig kjøkken du har. Akkurat sånn jeg ønsker meg. Plutselig en dag! Ha en toppers tirsdag.

    Klem fra Eli:)

    SvarSlett
  11. Namnam,den kaken så sikkelig god ut..
    La meg til som følger hos deg og gleder meg til å følge deg videre ☺
    -Beate-

    SvarSlett
  12. Mmm, den kaka ser god ut.
    Takk for oppskrifta, den må eg lage :)

    God tysdag til deg ♥

    klem

    SvarSlett
  13. Du er utrolig god til å friste meg med sånne godsaker:) Ser aldeles nydelig ut! Så ja, til helga kanskje;) Fin dag til deg!

    SvarSlett
  14. Love your kitchen and I think the cake taste great ;)
    Hugs,Stella

    SvarSlett
  15. denne kaken må absolutt prøves :-))) Kan eg få spørre deg kor du har kjøpt det lekre shabby hvite serveringsbrettet du har på kjøkkenet ditt :-D ? va sååå fint. klem fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Monica :)
      Er litt usikker på kva for eit shabby serveringsbrett du meinar?

      Helsing frå Astrid

      Slett
    2. Eg tenker på det kvite som du har bilde av i innlegget ditt fra søndag 5 feb :-)) Syns det var så flott :-)

      Slett
    3. Å ja ;) Dettes serveringsbrettet var opprinneleg brunt.Kjøpt hos Mester Grønn for eit par år sidan.
      Har malt det med ein lysblå farge og "sjæbba" det med sandpapir.

      Slett
    4. var nydelig fiint :-)) du e berre såå kreativ og flink. elsker bloggen din :-) Klem fra Monica

      Slett
  16. hello
    your kitchen is a dream! mmmh and your cake looks very delicious.
    have a nice week,
    regina

    SvarSlett
  17. Ostekaka så nydelig ut! Ostekake er så friskt og godt! Tror jeg vil prøve oppskriften din en dag! :) Denne uka har vi vinterferie, så det passer å kose seg litt ekstra! ;)

    Fiiin dag til deg! :)

    Aia

    SvarSlett
  18. Kanskje det blir ostekake her til helga :) frister veldig i hvertfall når jeg ser bildene hos deg! Vi lager som oftest den fra kul n
    Mat for kule jenter. Størstejenta liker så godt den boka for tiden og rosa ostekake er alltid stas ;)

    Du, jeg lurer veldig på om du vil være så snill og dele målene på den runde hvite stuebordet deres med meg? Ser at dere også har ektorp hjørnesofa og jeg er i farta med å kjøpe rundt gammelt bord til oss ;) men usikker på om det blir litt stort når bordet er 95 i dia og 62 høyt? Om jeg får vite målene på deres kan jeg kanskje gjøre meg opp en mening?! ;)

    Klem

    SvarSlett
  19. Du for en fristelse du byr på her. Takk for oppskriften!! Den er notert!.
    Jeg er så glad i ditt hvite hjem. Så romantisk! Her drømmer jeg meg bort.

    Ha en fortsatt fin uke!

    Klem fra Hjørdis

    SvarSlett